AZ

Çin və Hindistanın “rus neftindən imtina qərarı” Rusiyaya ağır zərbə olacaq...


“Tam imtina” iddiası hələ əsaslı şəkildə sübut olunmayıb

Oktyabr 2025-də bir neçə paralel hadisə energetika bazarlarında və beynəlxalq siyasətdə böyük dalğalanmalara səbəb olub: ABŞ və Qərb Rusiyanın əsas neft şirkətlərinə (məs. Rosneft, Lukoil) və "kölgə donanması"nın (“shadow fleet”) tankerlərinə qarşı yeni məhdudlaşdırıcı paketlər tətbiq edib.

Bunun ardınca Çin dövlətə məxsus iri neft şirkətlərinin dəniz yolu ilə alınan (seaborne) rus neftini dayandırması, Hindistan neft emalı zavodları ("refinirləri") isə əhəmiyyətli dərəcədə alışlarını azaltması barədə mənbələr yayılıb. Bu dəyişikliklər Rusiya üçün ixrac gəlirlərində, logistika kanallarında və qiymət dinamikasında əhəmiyyətli təzyiq yaradır.

2025-in ortalarından oktyabr ayına qədər ABŞ, Avropa və Birləşmiş Krallıq Rusiyanın enerji sektorunu hədəfləyən əlavə məhdudiyyətlər tətbiq edib. Bu, yalnız enerji şirkətlərinə deyil, həm də onları daşıyan tankerlərə və onları sığortalayan və ya inzibati xidmət göstərən şəbəkəyə yönəlib. Məqsəd Rusiya neftinin beynəlxalq bazarlarda asanlıqla hərəkətini məhdudlaşdırmaq və gəlirləri azaltmaqdır.

Qadağalar və sığorta məsələləri nəticəsində Rusiyaya xidmət göstərən “kölgə” tankerlər (bayraqlar, operatorlar dəyişən, qeydiyyatı qeyri-şəffaf gəmilər) məsələsi daha da diqqət mərkəzinə gəlib. Buna qarşı addımlar nəqliyyat xərclərini və müştərilər üçün əməliyyat risqini yüksəldib.

Çin və Hindistan qlobal tələbdə əsas oyunçulardır. Onların davranışı bazar tarazlığına və qiymət dəyişkənliyinə dərhal təsir edir. SCMP və digər hesabatlar Çinin 2025-ci ilin sentyabrı üçün Rusiya nefti idxalını göstərir, lakin son addımlar dənizlə daşınan neft (seaborne) axınlarını zəiflədə bilər.

Mənbələr bildirir ki, Çin dövlətə məxsus iri neft şirkətləri (PetroChina, Sinopec, CNOOC və s.) seaborne (dəniz yolu ilə gətirilən) Rusiya neftinin alınmasını dayandırıb və ya dondurublar. Bu qərarın əsasında ABŞ-ın Rosneft və Lukoil-a yönəlik yeni sanksiyaları durur. Seaborne axınların dayanması Rusiyanın satış şəbəkəsini sıxışdırır.

Eyni zamanda, statistik rəqəmlər göstərir ki, Çin 2025- i ilin sentyabrında Rusiya xam neftini hələ də böyük həcmdə idxal edib (məsələn, SCMP-nin açıqladığı sentyabr rəqəmləri və gömrük hesablamaları). Bu paradoks göstərir ki, boru kəməri tranzitləri və əvvəlcədən bağlanmış yükləmələr hələ bazarda müəyyən həcmi saxlayır. Amma seaborne gedişatda azalarsa, gələn aylar ərzində rəqəmlər sürətlə düşə bilər.

ABŞ administrasiyası və bəzi beynəlxalq mənbələr bildirir ki, Hindistan artıq Rusiya nefti alışlarını əhəmiyyətli dərəcədə azaltmağa başlayıb. Bəzi hesabatlar 50% azalma göstərir. Eyni zamanda Donald Trampın çıxışları və Vaşinqtonla ticarət danışıqları bu dəyişikliklərin siyasi-mexaniki komponentini göstərir. Hindistan hökuməti rəsmi olaraq “biz iqtisadi əsaslarla tədricən dəyişiklik edirik,” deyə açıqlama verməkdədir, lakin bəzi neftayırma zavodları üçün müqavilələr hələ qüvvədədir.

ABŞ administrasiyası oktyabr 2025-ci ildə Hindistana qarşı tətbiq etdiyi yüksək tariflər və ticarət təzyiqlərini (təminatı azaldılması müqabilində tariflərin qaldırılması) Hindistanın rus nefti alışlarını azaltmaq üçün istifadə edib. Donald Trump açıq şəkildə bildirib ki, Modi ona rus nefti alışlarının dayandırılacağına dair zəmanət verib. Lakin bu, Vaşinqton-Nyu-Dehli dialoqunun rəsmi təsdiqi ilə tam uyğun gəlmir. Reuters-ün məlumatına görə, Vaşinqtonun iddiaları və Yeni Dehlinin rəsmi açıqlamaları arasında fərq var.

ABŞ Hindistana qarşı açıq tarif təzyiqi göstərsə də, Çinə qarşı eyni cür ümumi ticarət güzəştləri və ya sanksiya hədələri tətbiq etmək daha mürəkkəbdir — iqtisadi miqyas və geopolitik asılılıqlar bunu çətinləşdirir. Bunun nəticəsi odur ki, Çin üçün daha çox “əsasən kommersiya-logistika risqləri” və daxili tənzimləmə motivləri alışların dondurulmasında rol oynayıb. Amma Vaşinqtonun Yeni Dehlini birbaşa “razı salma”sı isə daha məhdud görünür.

-Sığorta və bankçılıq aksesinin məhdudlaşması. Sanksiyalar bankların və sığorta şirkətlərinin Rusiyaya bağlı əməliyyatlarda iştirakını çətinləşdirir — tankerlərin sığortalanmaması və bank ödənişlərində problemlər alıcı risqini artırır.

-Shadow fleetə ("kölgə dönanması") qarşı hədəflər. Avropa və Birləşmiş Krallığın “shadow fleet” tankerlərinin siyahıya alınması logistikanı daha da mürəkkəbləşdirir. Buna görə dövlət nəzarətində olan və ya qlobal standardlara daha çox riayət edən alıcılar öz əməliyyatlarını məhdudlaşdıra bilərlər.

-Siyasi-ticarət alətləri. ABŞ-ın tarif və ticarət sövdələşmələri alıcı ölkələr üzərində əlavə motivasiya yaradır - ticarət güzəştləri müqabilində enerji siyasətinə istiqamət dəyişikliyi mümkündür.

Gəlir itkisi və endirimlərin yüksəlməsi qaçılmazdır. Ən böyük alıcıların itrulməsi Rusiyanın satdığı həcmləri azaltdığına görə, o, satışları qorumaq üçün daha böyük endirimlər təklif etməli ola bilər. Bu isə büdcə gəlirlərində azalma deməkdir.

Marşrut və infrastruktur dəyişiklikləri kəmiyyət və keyfiyyət dəyişikliklərinə səbəb olacaq. Seaborne axınlar məhdudlaşdıqca Rusiya boru kəmərlərinə (Avrasiya daxili şəbəkələri) və ya daxili emala daha çox meyl göstərəcək. Lakin bu çevrilmə dərhal mümkün deyil və tələb olunan struktir dəyişiklikləri uzunmüddətli investisiya tələb edir.

Qiymət volatilliyi güclənəcək. Çin və Hindistanın davranışı bazar tarazlığını poza bilər. İlkin mərhələdə qiymətlər arta, sonra isə Rusiya-alokasiya stratejiləri və digər istehsalçıların reaksiyasına görə dəyişə bilər.

1. Ssenari A — Tədrici kəsilmə (ən ehtimal olunan): Hindistan müəyyən müddətə Rusiyadan alışları kəskin azaldır, Çin seaborne kanallarını dondurur, lakin boru kəməri alımları və mövcud kontraktlar sayəsində həcmlər tam kəsilmir. Nəticədə Rusiya ixracında əhəmiyyətli daralma, endirimlərin artması, qiymət dalğalanması baş verir.

2. Ssenari B — Qısa müddətli şok və adaptasiya: Bir neçə ay ərzində Qərb sanksiyaları və alıcıların dayanması qiymətə sürətli təsir edir, Rusiya alternativ marşrutlar və alıcılar tapır, lakin daha aşağı qiymətlərlə. Orta müddətdə bazar stabil ola bilər, amma Rusiya üçün xərclər yüksək qalır.

3. Ssenari C — Tam imtina (ən az ehtimal): Çin və Hindistanın tam və birdəfəlik rus neftindən imtina edir. Bu ssenari qısa müddətdə realistik deyil. Enerji təhlükəsizliyi, mövcud kontraktlar və strateji maraqlar buna imkan vermir. Həmçinin rəsmi təsdiqlər də yoxdur.

“Tam imtina” iddiası hələ tam şəkildə təsdiqlənməyib. Çin və Hindistanın bəzi seqmentlərdə alışları dayandırması barədə etibarlı mənbələr var, amma rəsmi, ümumi və dərhal “ifadə etmə” açıqlamaları yoxdur.

Trampın rolunun reallıqla uyğunluğu da bir sualdır. Trampın bəyanatları və Vaşinqtonun təzyiqləri siyasətdə mühüm təsir yeri tutur. Lakin Yeni Dehli və Pekin üçün enerji təhlükəsizliyi qərarların ən əsas komponenti olaraq qalır. ABŞ-ın alətləri - tariflər, sanksiyalaşdırma riskləri və ticarət sövdələşmələri - bu qərarlara təkan verə bilər, amma tam “razı salma” iddiası yalnız Vaşinqton-Modi dialoqu ilə məhdudlaşmır.

Yəni oktyabr 2025-ci ildə Çinin dövlət neft nəhəngləri seaborne Rusiya nefti alışlarını dondurublar və Hindistan refinirləri alışı əhəmiyyətli dərəcədə azaldıb. Bu məlumatlar bir neçə etibarlı xəbər agentliyi və ticarət-intelligence mənbələri tərəfindən verilib.

Ancaq “Tam imtina” iddiası, yəni Çin və Hindistanın dərhal və tam şəkildə rus neftini dayandırması hələ tam sübut olunmayıb. Boru kəməri axınları, əvvəlki yükləmələr və strateji ehtiyaclar bu prosesi tədrici edir.

Bu dəyişikliklər Rusiya üçün real maliyyə və logistika təzyiqləri yaradır, qısa müddətdə qiymət və ixrac gəlirlərində dalğalanma gözlənilir.

Akif NƏSİRLİ

Seçilən
37
baki-xeber.com

1Mənbələr