AZ

Ünsizadələr mətbuatının Kamalı

ain.az, Sherg.az portalına istinadən məlumatı açıqlayır.

Akif Aşırlı,

Əməkdar jurnalist   

Azərbaycan milli mətbuat tarixində izi,

cığırı olan və hər bir çətinliyi, iqtisadi imkansızlığı gözaltına alıb nəşrlər

yaradan, bu günümüzə dəyərli publisistik irs qoyub gedən xeyli sayda mətbuat

xadimimiz var. Bu tarixi şəxsiyyətlərin, anadilli yazılı abidələrimizin bünövrəsini

qoyan bu şəxsiyyətlərin bir qisminin həyatı və fəaliyyətinə işıq salınıb, bu

sıradan bəxti gətirməyən örnəklər də var. 

Ünsizadə qardaşlarının Həsən bəy Zərdabidən

sonra anadilli mətbuat inşasını davam etdirmələri, Tiflisdə "Ziya"

("Ziyayi-Qafqaziyyə), "Kəşkül" adlı mətbu nümunələri

yaratmaları, ilk özəl mətbəəni qurmaları sadəcə adi quru tarixi fakt deyil.

Milli fikir, düşüncə həyatına öz silinməz izlərini qoyan Ünsizadələrin yaradıb

bizə əmanət qoyduqları irs hələ kifayət qədər tədqiq olunmayıb və dövrün arxiv

sənədləri ortaya qoyulmayıb. "Ziya" ("Ziyayi-Qafqaziyyə")

yaradıcısı, Şamaxı üləmalarından ruhani-maarifçi Səid əfəndi Ünsizadə, "Kəşkül"ün

sahibi Cəlal əfəndinin fəaliyyətinə, mətbu irsinə nəzər yetirilsə də, bu ailəyə

mənsub, "Ünsizadə qardaşları"nın sonbeşiyi Kamal Ünsizadə barədə

ortada sistemli bir yazı, tədqiqat yoxdur. Professor Vilayət Quliyevin təbirincə,

Azərbaycan adı ilə ilk dəfə qəzet nəşr etmək istəyən Kamal Ünsizadənin təkcə bu

missiyasına, göstərdiyi fədakarlığa görə adı yaşadılmalı, mətbu irsi öyrənilməlidir.

   Kamal Ünsizadə 1857-ci ildə Şamaxıda Əbdülrəhman

əfəndinin ailəsində göz açıb. İlk təhsilini ailə çevrəsində alan K.Ünsizadə

özündən yaşca böyük olan qardaşlarının yolunu davam etdirib. Kamal əfəndinin

dünya görüşünün formalaşmasında, elmə, təhsilə maraq göstərməsində böyük

qardaşı Bağdadda ali dini ruhani təhsili alan Səid əfəndi Ünsizadənin böyük təsiri

olub. K.Ünsizadə ana dili ilə yanaşı fars, rus və ərəb dillərini də mənimsəyib.

   S.Ünsizadənin Tiflisə köçüb Qafqaz Ruhani

İdarəsində çalışdığı müddətdə "Ziya"nı yaratmasında, ilk mətbəənin təşkilində

ailə üzvləri kimi Kamal əfəndi də yaxından iştirak edib. Redaksiyada yazı işlərinin

qaydaya salınmasında müəyyən bilik və təcrübə toplayan Kamal əfəndi qardaşı Cəlal

Ünsizadə ilə birlikdə "Kəşkül" qəzetinin fəaliyyətində yaxından

iştirak edir, mətbəəçilik işinin sirlərini öyrənib, təcrübəsini artırır.

   1884-1891-ci ilə qədər fəaliyyət göstərən

"Kəşkül" qəzeti jurnalistika tarixində xüsusi bir mərhələdir. "Kəşkül"

mətbəəsinin müdiri kimi çalışan, kitab, qəzet və risalə çap etməklə xalqa xidməti

bu yolda görən K.Ünsizadənin ən böyük arzularından biri Tiflisdə müstəqil mətbəə

yaratmaq olub. Qardaşı Cəlalla birgə uzun axtarış və hazırlıqdan sonra 1882-ci

ildə bu istəyi reallaşıb. Yerli idarəetmə qurumlarının rəsmi icazəsini aldıqdan

sonra Tiflis Polis idarəsinin mətbəəsini satın alıb və "Kəşkül" mətbəəsinə

çevirirlər. Mətbəə hazır vəziyyətə gətirildikdən sonra qardaşlar 1883-cü ildən

etibarən "Kəşkül"ün çapına başlayır.

   Klassik mətbuat ənənələrində qəzet və dərgilərin

abunə və satışını tənzimləyən, bu sahəyə məsul olanlar redaksiyaların daxilində

müvəkkillik strukturunda çalışırdılar. Mətbu nəşrlərin maliyyə imkanları müvəkkillərin

fəaliyyəti ilə sıx bağlı idi. K.Ünsizadə də qardaşı Cəlal əfəndi Ünsizadənin

çıxardığı "Kəşkül"ün dayanıqlı maliyyə təminatı üçün bir müddət

"Kəşkül"ün Bakı müvəkkili kimi fəaliyyət göstərir, bu işlə yanaşı qəzetin

yaradıcılıq işlərinə də köməkliyini əsirgəmir. 1888-ci ildən "Kəşkül"ün

əməkdaşı olaraq redaksiyanın yaradıcılıq işlərində də fəallıq göstərir. Mətbəəçiliyin

sirlərini öyrənən, qəzetlərin maliyyə və yaradıcılıq işlərinin içərisində təcrübə

qazanan K.Ünsizadə "Kəşkül" bağlandıqdan sonra da yeni nəşrlər

yaratmaq istəyində olur və uzun illər bu yolda mücadilə aparmalı olur.

K.Ünsizadə 1891-ci ildə

"Kəşkül" bağlandıqdan sonra qardaşı Cəlal əfəndi ilə birgə "Azərbaycan"

adında qəzet çıxarmaq üçün Qafqaz Canişinliyi Baş Mətbuat İdarəsinə müraciət

edir. Azərbaycan mətbuatı tarixində ilk dəfə "Azərbaycan" adında qəzet

çıxarmaq niyyəti rəsmi strukturlara Kamal əfəndi tərəfindən izah olunur. Qafqaz

Canişinliyi Baş Mətbuat İdarəsinə müraciətində K.Ünsizadə "Azərbaycan"ın

13 istiqamətdə, müxtəlif rubrikalar altında yazılar çap edəcəyini, nəşrinə izn

verilərsə, qəzetin məzmunu ətrafında fikirlərini açıqlayır: "Azərbaycan"ın

ilk bölməsi "Daxiliyyə" adlanır ki, bu rubrika altındakı yazılarda Cənubi

Qafqazın azərbaycanlılar yaşayan bölgələrində müsəlman əhalinin təhsili, ticarət

və kənd təsərrüfatı həyatı ilə bağlı məlumatların çapı nəzərdə tutulurdu.  İkinci bölüm Rusiyanın müxtəlif bölgə və əyalətlərindən

gələn teleqraf xəbərlərinin oxuculara çatdırılmasını, üçüncü bölmədə dövlətin rəsmi

siyasəti, əmr və sərəncamların əksi qərarlaşdırılırdı. Beşinci bölmədə müxtəlif

xalqların adət-ənənələri, folkloru barədə yazıların işıq üzü görməsi, altıncı

bölmədə tənqid və mətbuat mövzusu, yeddinci bölmədə təhsil məsələləri, səkkizinci

bölmədə tibbi maarifçilik işinin aparılması, doqquzuncu bölmədə bədii ədəbiyyat,

onuncu bölmədə fərqli mövzularda yazılar, məqalələr, araşdırmalar oxuculara təqdim

olunmalı idi. Rus dilinin öyrənilməsi, müsəlman və türk təqvimləri barədə məlumatlar,

nəqliyyat yenilikləri də "Azərbaycan"ın məzmununu zənginləşdirmək,

maraqlılıq və əhatəliyini artırmaq üçün nəzərdə tutulurdu. K.Ünsizadə "Azərbaycan"ın

məzmununa əvvəlki nəşrlərdən fərqli və maraqlı rubrikalar əlavə etmək istəsə də,

bir çox rubrikalar "Ziya"da və "Kəşkül"də olduğu formada

qalırdı. Lakin "Azərbaycan" adında nəzərdə tutulan, proqram və məzmunu

aydın olan bu nəşrə çap senzurası imkan vermədi.

   Yeni qəzet yaratmaq istəyində olan K.Ünsizadə

1896-cı ildə "Letuçi listok" ("Uçan yarpaq") adlı bir

jurnal yaratmaq arzusunu dilə gətirir. Bu nəşrin çapına icazə almaq üçün maliyyə

müşaviri Georgi Kilimovskini özünə şərik edir. Amma bu müraciətinə də

"yox" cavabı alır. bu dəfə də Kamal əfəndi mübarizəsini davam etdirərək

Georgi Klimovski ilə birgə "Daniş" adlı qəzet çapı üçün Baş Mətbuat

İdarəsinə təkrarən müraciət edir. Əsarətində olan xalqların, xüsusən müsəlmanların

ana dilində mətbuat yaratmalarını təhlükəli addım olduğunu gizli yazışmalarda

qeyd edənlər bölgədə ruslaşdırma, özgələşdirmə siyasətini davam etdirir.

   "Azərbaycan", "Letuçi

listok" ("Uçan yarpaq") və "Daniş" adlı qəzetlərin çapına

icazə ala bilməyən K.Ünsizadənin yeni mətbuat orqanı təsis etməsi arzusu

1905-ci il inqilabından sonra reallaşır. Əsarətində olan xalqlara qismən fikir,

özünüifadə azadlığı tanıyan Çar Rusiyası yeni nəşrlərin çapına loyal yanaşır.

Yeni nəşrlərin çapına əngəllər

törədən Qafqazdakı çar-üsul idarəsinin inadını sındıra bilən C.Ünsizadə "Məhzər"in

çapına 1907-ci ilin 31 martında icazə alır.

Kitab və qəzet nəşri

ticarəti sahəsində təcrübəli olan Kamal əfəndi "Məhzər"i məzmununun əhatəli

olması, oxucuların diqqətini çəkən və maraq oyadan bir nəşr olaraq nəzərdə

tutsa da, planlaşdırdığı missiyanı tam, keyfiyyətli yerinə yetirə bilmir. Əsasən

ədəbi qəzet olaraq fəaliyyətə başlayacaq "Məhzər"in redaksiyasında 16

şöbənin təşkili nəzərdə tutulurdu. Amma hadisələrin dinamik inkişafı, yeni qəzetlərin,

dərgilərin nəşri və rəqabət mühiti "Məhzər"in imkanlarını məhdudlaşdırırdı.

"Məhzər"in

ilk sayı Tiflisdə 1908-ci ilin martın 25-də çıxır. Amma qəzet dövrülüyünü

qoruya bilmir. Liberal, əsasən də ruhani zümrənin maraqlarına hesablanan

"Məhzər"in 1908-ci ildə 8, 1909-cu ildə isə 13 nömrəsi işıq üzü

görür. 1917-ci ilə qədər fəaliyyət göstərən bu qəzetin 9 illik dövründə cəmi 31

sayının çapı mümkün olub.

   "Məhzər"in səhifələrində əsasən

ardıcıl çıxış edən müəlliflərdən biri Təhmasib Qarabağlı idi, müəllif qəzetin

1909-cu ildə çıxan bir neçə sayında Lev Tolstoyun "Allah həqiqəti görür,

amma tez aşkar etməyir" əsərinin tərcüməsini dərc edib.

   Verilən məlumatlara və "Məhzər"in

çap tarixinə əsasən demək olar ki, K.Ünsizadə 1917-ci ilə qədər Tiflisdə

yaşayıb. Bu dövr Tiflis Qafqazın siyasi mərkəzi və gərgin hərbi-siyasi vəziyyətin

episentri idi. Zaqafqaziya Seyminin dağılması, 1918-ci ilin mayın 26-da gürcülərin

seymdən çıxaraq müstəqilliyini elan etməsinin arxasınca Milli Müsəlman Şurası

Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətini elan etdi və 1918-ci ilin iyunun 16-dək Tiflisdə

dövlət quruculuğu prosesinin ilk mərhələsinə başladı. Şübhəsiz ki, K.Ünsizadə fəal

naşir, mühərrir, mətbəə sahibi kimi ictimai-siyasi proseslərdən kənarda qala

bilməzdi.

   1918-ci ilin iyunun 4-də Azərbaycan Xalq

Cümhuriyyəti ilə Osmanlı Dövləti arasında əməkdaşlıq sazişinin imzalanması,

Qafqaz İslam Ordusunun Azərbaycana gəlməsi bölgədə yeni hərbi-siyasi vəziyyət

yaratdı. K.Ünsizadənin qardaşı Cəlal əfəndi Ünsizadə Azərbaycan Cümhuriyyətindəki

mövcud vəziyyəti öyrənmək üçün Türkiyə nümayəndə heyətinin tərkibində Gəncəyə gəldi.

Təbii ki, K.Ünsizadə 1890-cü illərdə İstanbula mühacirət edən qardaşı C.Ünsizadə

ilə qısa zamanda birgə fəaliyyət göstərdiyi, Qafqaz İslam Ordusuna mənəvi dəstək

verdiyi də istisna olunmur.

   Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti iyun ayının

16-da Tiflisdən Gəncəyə köçəndən sonra xalqa ünvanlanan müraciətləri, hökumətin

qəbul etdiyi qərarları və ən əsası da yeni siyasi şəraitə uyğun mətbuat orqanı

yaratmağı planlaşdırdı. Çap maşınları, hürufat və mətbəə imkansızlığı Azərbaycanın

gənc milli hökumətinə bu planı gerçəkləşdirmək imkanı vermirdi.

Mətbəə işinin təşkilini

əsas vəzifə olaraq diqqətə alan milli hökumət və Qafqaz İslam Ordusu

komandanlığı Tiflisdə vaxtilə fəaliyyət göstərən, anadilli qəzetləri nəşr edən

bir sıra mətbəələrin Gəncəyə gətirilib qurulması qərarına gəldilər. Mərkəzi

Tarix Arxivinin 894-cü fondunda saxlanılan milli hökumət qərarlarından bəlli

olur ki, Tiflisdə Kamal əfəndi Ünsizadəyə məxsus olan mətbəənin qiymətləndirilməsi

və vəsait sahibinə ödənildikdən sonra Gəncəyə gətirilməsi barədə qərar qəbul

olunur. Azərbaycan Cümhuriyyətinin bu səyləri nəticəsində Gəncə quberniyası mətbəəsində

Qafqaz İslam Ordusu komandanı Nuru Paşanın xalqa müraciətləri, hərbi bəyannamələri

çap olunur, əhali arasında yayılırdı.

1918-ci ilin iyunun

17-də Fətəli xan Xoyski tərəfindən təşkil edilən 2-ci hökumət kabinetində, Müsəlman

Milli Şurası nəzdində qaçqınlar şöbəsi əsasında Azərbaycan Cümhuriyyəti Xalq Səhiyyəsi

və Himayədarlıq Nazirliyi yaradılır. Bu nazirliyə Azərbaycanın ilk ali təhsilli

cərrahı Xudadat bəy Rəfibəyli rəhbərlik edir. Əldə olunan arxiv sənədlərinə əsasən

demək olar ki, həmin dövrdə Gəncədə olan Kamal Ünsizadə bu nazirliyin himayədarlıq

şöbəsində çalışıb. Bu şöbə Azərbaycana köç etmək məcburiyyətində qalan

qaçqınlara yardımların təşkili üçün yaradılıb və fəaliyyət göstərib.

1918-ci ilin

sentyabrından sonra Azərbaycan Cümhuriyyəti Xalq Səhiyyəsi və Himayədarlıq

Nazirliyi əsasında iki nazirlik - Xalq Səhiyyə Nazirliyi və Himayədarlıq və

Dini Etiqad Nazirliyi yaradılır. 1919-cu ildə hökumət bu qurumlarda struktur dəyişikliyi

aparır, Kamal Ünsizadə Gəncə quberniyasında qaçqınların işi üzrə inspektor təyin

edilir. Bu tarixdən sonra K.Ünsizadənin taleyi ilə bağlı məlumatların arası kəsilir.

Təəssüf ki, K.Ünsizadənin

Azərbaycan Cümhuriyyətinin süqutundan sonra həyat və fəaliyyətinə işıq tutacaq

hər hansı bir məlumatlar əldə olunmayıb. İnanırıq ki, Azərbaycan mətbuatının

Ünsizadə qardaşlarının sonuncusu K.Ünsizadənin taleyinə gələcək tədqiqatçıların

arxivlərdən əldə etdiyi sənədlərlə aydınlıq gətiriləcək.

P,S, Məqalə Azərbaycan

Respublikasının Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi Agentliyinin dəstəyi

ilə Azərbaycan Türk Ocağı İctimai Birliyinin "Turan işığında 150 il"

layihəsi çərçivəsində hazırlanıb. 

Ən son xəbərləri və yenilikləri almaq üçün ain.az saytını izləyin.

Seçilən
20
1
sherg.az

2Mənbələr